вторник, 18 май 2010 г.

Укротяване на опърничавите

Четиво за настоящи, бивши и бъдещи /ха честито!/ учители
Методи на преподаване на чужд език
1.Подход
А/ Възникване
Методът възниква в края на 90-те години на XX век, когато МОНМ, тогава просто МОН, достига до мъдрата идея, че учениците от професионалните гимназии /бивши техникуми/ трябва да усвоят задължително втори чужд език, изучавайки го два часа седмично, в продължение на две години. Време предостатъчно за придобиване на една много добра комуникативна компетентност. За целта най-подходящи са паралелки от 26-30 ученика. Предстоеше ни да влизаме в Европа, трябва да се знаят езици.
Б/ Теория за същността на езика
Езикът е нещо, което подлежи на усвояване от мотивирани лица. Учителите изхождат от тезата, че знанията и уменията не са заразни болести, не се предават хей така от човек на човек, а за тяхното усвояване е необходима и някаква активност от страна на учениците.
2. Дизайн
А/ Цели на метода
Учителят да „налее с фуния” в главата на учениците няколко реплики от изучаемия език. След 2 години ученикът трябва да може да каже на съответния език „Добър ден.”, как се казва, откъде е и още нещичко при повече ентусиазъм, транспирация и късмет от страна на учителя.
Б/ Роля на учащите се
Тя им е известна още от началните им години на обучение, а именно, приятно прекарване в класната стая. За целта спомагат дейности като говорене на висок глас със съседа, хилене, провикване, гримиране, пращане на есемеси и слушане на музика, дремане, похапване, разхождане до кошчето за боклук и др. Прекарването в класната стая ще бъде най-съдържателно, ако успеят да изкарат „извън кожата и" "тая" /учителката/.
В/ Роля на учителя
Да издържи стоически часа, като не се поддава на провокации от страна на уччениците. Да си свърши работата. Да се опита прикове с нещо вниманието на учениците: подходящо е появяване по гол пъп, правене на челна стойка пред черната дъска, превод и изпяване на съответния език на новия хит на Азис в стил хип-хоп. Учителят трябва да излезе от час с ведро настроение и усмивка на уста. Той трябва да бъде достоен участник в едно съвременно риалити шоу.
Г/ Роля на учебните материали
Добре е учениците да се снабдят със съответните учебници и работни тетрадки, които да се носят от време на време в час. Но при липса на такива, работа вършат и хвърчащи листчета. Учителят трябва да се снабди с мегафон и слухов апарат. Мегафонът служи за даване на инструкции, а слуховият апарат се поставя, когато някой ученик бъде помолен да прочете нещо или да изкаже собствено мнение. Използванито на карти, таблици със спрежения и склонения е безсмислено. За учениците е все едно кое е Австрия и кое Австралия и някякви си там окончания не ги кефят. А на CD-та немците /респ. англичаните, испанците/ говорят много бързо и нищо не им се разбира, освен това основното предназначение на CD-плейъра е слушане на музика.
3. Процедури
Първите 10 минути протичат в изясняване на отсъстващите, посрещане на закъснелите, изслушване на ученици защо не са подготвени за часа и нямат домашна работа...
В обучението учителят използва разнообразни техники от различните подходи.
Най-желан от учениците е граматико-преводният метод. Каквото и да се каже, прочете или напише от учителя на съответния чужд език, то задължително трябва да бъде преведено на български език. Няма смисъл да показвате рисунка на слон и пет пъти да произнасяте ”елефант”. Все ще се намери някой да попита: „Добре, де, това слон ли е, какво да запишем?”
Всички инструкции, за разлика от директния метод, се дават на български език, като се повтарят по няколко пъти.
В началните часове на изучаване на езика се използват имитативни техники от аудио-лингвалния метод. Учителят посочва себе си и казва: „Их хайсе...” /Аз се казвам.../. Учителят пососова някой ученик и го пита :” Вии хайст ду?”/Как се казваш?/. Ученикът отговаря: „Их хайсе....”. Тази техника има успех, докато същата реплика бъде записана на дъската. Тя се прочита вече от първия ученик като „Ич хейсе...” и моментално бива запаметена от всички така. Няма смисъл да поправяте деликатно всеки поотделно...
Съвети към учителите, какво най-ценно от различните подходи биха могли да използват в своята работа:
-от „Метод чрез съветване”: Учителят винаги да изслушва внимателно проблемите на учениците и да не забравя: Клиентът винаги има право.
-от „Сугестопедията”: Никакви домашни!
- от „Цялостна физическа реакция”: Изчакайте естественото развитие на готовността на ученика да говори – краят на месец юни е подходящ период от време.
- от „Комуникативния подход”: Учителят е безполезно да се прави на „лидер в сянка”. Класът има вече 2-3 явни лидери и следва само техния пример.
Добре е накрая на часа учителят да предугади до секунда биенето на звънеца,защото едновременно с него гръмва и училищната радиоуредба. Учениците скачат, а учителят остава застинал с отворена уста по средата на някоя реплика.
Личностна оценка
Между нас казано, този метод на преподаване е широко разпространен в България, в наши дни. Питате се сигурно, как се укротиха опърничавите ученици по този метод. Не, не става дума за ученици, а за „опърничави” учители. След такъв час учителят си задава въпроса: „Какъв е смисълът на това, което правя?” Вуте го е казал: „Мога да копам, мога и да не копам”. А защо да преподавам, да полагам толкова усилия, да ме хващат страховити болести катo burn out, след като мога и да си почивам в час. НАСИЛА НЕ МОЖЕШ ДА ДАДЕШ! Явно повечето учители отдавна са разбрали това. Време е и аз да се вразумя.

П.С. Всякаква прилика със съществуващи лица и действия е случайна.

3 коментара:

  1. "Опърничавите" учители, по добре да не се укротяват :)

    ОтговорИзтриване
  2. Напълно съм съгласна с Катето!
    Да си опърничав си е добродетел сред овчето стадо:)

    ОтговорИзтриване
  3. Не се вразумявай!-Нямаш право на това!Ти си силна Жена!И какво тук значи,че за науката няма познавачи!Дори едно човече да разбира,усмивката ще грее и ще си щастлива!Но не само в това е твойта сила!Смея да твърдя,психология,също добре си научила!Но има нещо много важно,нервите добре си ти калила!-Нищо няма толкова грандиозно!-"Не се вземай насериозно"!

    ОтговорИзтриване